Loek Vossen over trainingsleer: trainingskoersen

Foto

Loek Vossen, renner van Team SKITS, zal dit wielerseizoen als trainer van de ploeg regelmatig interessante en leerzame artikelen schrijven over trainingsleer. Doordat hij al sinds jeugdcategorie 6 deelneemt aan wedstrijden, en sinds die tijd samengewerkt heeft met verschillende bekende en minder bekende trainers/voedingsdeskundigen, heeft hij al veel ervaring opgedaan. Daarnaast is hij dit collegejaar begonnen aan de studie Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit, waar zijn kennis steeds groter wordt. Deze week vertelt Loek wat over trainingskoersen (als voorbereiding op het amateurseizoen).

Dit eerste stuk wil ik het hebben over de trainingsritten en kampioenschappen die al weer volop van start zijn gegaan. Eindelijk kunnen we kijken wat onze arbeid in de winter heeft opgeleverd vergeleken met de concurrentie! Een goede start is altijd een lekker begin van het
seizoen, maar niet getreurd als deze eerste ritten nog wat tegenvallen.

Voor iedereen geldt dat het belangrijk is om deel te nemen aan de komende trainingsritten. Als je
een mindere winter hebt gehad is het makkelijk om je seizoensstart nog even uit te stellen. Doe dit alsjeblieft niet! Op dit moment ben je niet de enige die zijn topvorm nog niet te pakken heeft. Je kunt nu ongetwijfeld langer mee in de wedstrijd dan wanneer je over een paar weken pas aan de start verschijnt. Het is tijdens trainingsritten ook nog niet erg om niet 100 procent te zijn. Als je kiest om je seizoensstart nog even uit te stellen, weet je zeker dat het te overbruggen gat tussen waar je bent en waar je wilt zijn niet kleiner wordt.

Omdat het nog vroeg in het seizoen is, blijft de duurtraining centraal staan in je trainingsschema. Ik vind het persoonlijk dan ook zonde om op je vrije zaterdag/zondag alleen een trainingsrit te rijden. Probeer daarom van te voren al een duurtraining (D1-D2) te doen van ongeveer 1-1,5u en ook na de trainingsrit nog even een rustig (Herstel-D1) ommetje te maken. Op deze manier heb je nog wat belangrijke extra uurtjes gemaakt, zonder dat je trainingsrit hier onder lijdt. Let er op dat je meer dan genoeg eten meeneemt. Je wilt niet dat het effect van je training verloren gaat door gebrek aan energie en herstel voeding!

Foto

Oisín, Sven en Herman in actie op het Kampioenschap van Uithoorn in 2012. Deze wedstrijd staat aanstaande zondag weer op het programma.

Dan nog even kort over de trainingsrit zelf. Deze ritten zijn bedoeld om wat dingen uit te proberen. Ben je geen held in het peloton? Laat je eens afzakken en probeer dan weer door het peloton naar voor te rijden. Mis je vaak de slag in een belangrijke wedstrijd? Probeer van voor te blijven en goed te kijken wat het verschil is tussen een kopgroep die weg blijft en een kopgroep die snel wordt teruggepakt. Heb je het vaak lastig wanneer je met je neus in de wind rijdt? Ga eens op kop rijden, spring eens met een groepje mee, kijk eens hoe ver je komt. Ik zie tijdens de trainingsritten/kampioenschappen liever iemand met meerdere aanvalspogingen achterin finishen, dan iemand die top 10 rijdt na anderhalf uur in het peloton gezeten te hebben.

Moraal van het verhaal: duurtraining blijft de basis van je trainingsschema. Het seizoen is nog lang, maar mis je seizoensstart niet, en kom gezellig naar die trainingsritten!

Heb je kritiek, opmerkingen, vragen, of wil je ergens meer (persoonlijke) informatie over? Stuur even een mailtje naar: loek.vossen@gmail.com.